Número 28
Vanishing Points

Devices of perception of the villas miseria in the cinema of César González

Mariano Sebastián Veliz
Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires
Bio

Published 2019-07-31

Keywords

  • César González,
  • Villa Miseria,
  • PopularBodies,
  • PerceptionDevices,
  • Argentine Cinema.

Abstract

The exploration of the films made by the Argentine filmmaker César González (1989) involves a series of theoretical and critical difficulties. In the first place, it is convenient to examine the causes by which his socio-geographical origin, the «villa miseria» Carlos Gardel of the province of Buenos Aires, appears as an inescapable reference in the studies on his work, especially his feature films Diagnóstico esperanza (2013) and ¿Qué puede un cuerpo? (2015). The recurrence to some categories proposed by Gayatri Spivak, Nicolas Bourriaud, and Jacques Rancière will allow us to put in order a valid theoretical context to think about the complexity of this cinematographic production. Secondly, it is necessary to explore what is its aesthetical-political power beyond the filmmaker’s origin. In this sense, far from the paternalism of certain critical positions, here we intend to investigate the composition of a perception device attentive to the imbrication of bodies, spaces and times.

References

Aguilar, G. (2012). Las villas miseria en el cine argentino: un elefante oculto atrás del vidrio. Grumo, 8, 15-35.
Bourriaud, N. (2009). Radicante. Buenos Aires: Adriana Hidalgo.
Deleuze, Gilles (2015). En medio de Spinoza. Buenos Aires: Cactus.
Fontana, Patricio (2013). Nadie sale vivo de acá. Sobre Suburbio, de León Klimovsky. Informe escaleno, 9.
Bernini, E., (2015). Qué puede un lumpen. Gracia, justicias y heterogeneidad. Kilómetro 111, 15, 130-142.
Giardinelli, M. (2013). El género negro. Orígenes y evolución de la literatura policial y su influencia en Latinoamérica. Buenos Aires: Capital intelectual.
Kriger, C. (2009). Cine y peronismo. El Estado en escena. Buenos Aires: Siglo veintiuno.
Rancière, J. (2010a). La noche de los proletarios. Buenos Aires: Tinta Limón.
- (2010b). El espectador emancipado. Buenos Aires: Manantial.
Sarlo, B. (2009). La ciudad vista. Mercancías y cultura urbana. Buenos Aires: Siglo veintiuno.
Spivak, G. (1987). En otras palabras, en otros mundos. Ensayos sobre política cultural. Buenos Aires. Paidós.
Stoichita, V. (2016). La imagen del Otro. Negros, judíos, musulmanes y gitanos en el arte occidental en los albores de la Edad Moderna. Madrid: Cátedra.
Veliz, M. (2017). Estrategias de visibilidad de la marginalidad social en el cine latinoamericano contemporáneo. Demarcaciones, 5.