Issue 23
Notebook

Subversive Effects of Perversion: Sexuality and Social Construction in <em>The Cannibal Man</em>

Carlos Gómez Méndez
Universidad Carlos III de Madrid
Bio

Published 2017-01-01

Keywords

  • Eloy de la Iglesia,
  • The Cannibal Man,
  • perversion,
  • subversion,
  • sexuality,
  • censorship.
  • ...More
    Less

Abstract

The objective of this article is to offer a reading of The Cannibal Man (La semana del asesino, Eloy de la Iglesia, 1972). The film, which underwent numerous changes on the orders of Franco’s censors, uses perversion to challenge the values of the dominant ideology. The Cannibal Man explores the connection between sexuality and the production of functional subjects for the maintenance of the social order. In this context, it is interesting to analyse the presence of the first gay character in Eloy de la Iglesia’s filmography because, in spite of the attempts by the censors to minimise his presence in the film, his relationship with the protagonist of the story contributes to the destabilisation of masculine imagery and of the patriarchal discourse.

References

<p>Aguilar, Carlos and Llinás, Francisco (1996). Visceralidad y autoría. Entrevista con Eloy de la Iglesia. In Various Authors, <em>Conocer a Eloy de la Iglesia</em> (pp. 97-176). San Sebastián: Filmoteca Vasca.</p>
<p> Althusser, Louis (1988). <em>Ideología y aparatos ideológicos del Estado. Freud y Lacan</em>. Buenos Aires: Nueva Visión. </p>
<p> Berzosa, Alberto (2014). <em>Homoherejías fílmicas. Cine homosexual subversivo en España en los años setenta y ochenta</em>. Madrid: Brumaria. </p>
<p> Castro de Paz, José Luis and Cerdán, Josetxo (2011). <em>Del sainete al esperpento. Relecturas del cine español de los años 50</em>. Madrid: Cátedra. </p>
<p>Colaizzi, Giulia (2007). <em>La pasión del significante. Teoría de género y cultura visual</em>. Madrid: Biblioteca Nueva. </p>
<p> Castro, Antonio (1974). <em>El cine español en el banquillo</em>. Valencia: Fernando Torres.</p>
<p> Dufrenne, Mikel (1980). <em>Subversión/perversión</em>. Barcelona: Ruedo Ibérico.</p>
<p> Foucault, Michel (2009). <em>Historia de la sexualidad 1. La voluntad de saber</em>. Madrid: Siglo XXI. </p>
<p> Melero, Alejandro (2010). <em>Los placeres ocultos. Gays y lesbianas en el cine español de la Transición</em>. Madrid: Notorious.</p>
<p> Pulido, Javier (2012). <em>La década de oro del cine de terror español (1967-1976)</em>. Madrid: T&amp;B Editores. </p>
<p> Tropiano, Stephen (1997). Out of the Cinematic Closet: Homosexuality in the Films of Eloy de la Iglesia. In M. Kinder (ed.), <em>Refiguring Spain</em> (pp. 157-177). Durham: Duke University Press.</p>