Issue 16
Vanishing Points

Exhibition, 3D, multiplexes, digital cinema, theatrical exhibition, screens.

José Vicente García Santamaría
Universidad Carlos III)
Bio

Published 2013-07-01

Keywords

  • Exhibition,
  • 3D,
  • multiplexes,
  • digital cinema,
  • theatrical exhibition,
  • screens
  • ...More
    Less

Abstract

In spite of the fact that Spain has been a pioneer in building large cinema complexes, and in fact has the largest number of multiplexes/megaplexes of the European Union, it has suffered a significant delay in converting cinemas to digital technology, compared to other major European countries. Spanish exhibition sector is therefore at a serious crossroad, with one of the largest number of screens of the EU, but at the same time with limited resources to fully equip its cinemas with digital technology, just a few years after having spent a huge amount of money in building and commissioning modern cinema complexes.

References

ACLAND, Charles (2003). Screen Traffic: Movies, Multiplexes, and Global Culture. Duke: Duke University Press.

AIMC/EGM (1999-2012). Censo de Salas de Cine. Madrid: Asociación para la Investigación de Medios de Comunicación/Estudio General de Medios.

ÁLVAREZ MONZONCILLO, José María y LÓPEZ VILLANUEVA, Javier (2006). La situación de la industria cinematográfica española: políticas públicas ante los mercados digitales. Documento de trabajo de la Fundación Alternativas. Recuperado de <http://www.falternativas.org/content/download/.../0867_02-10-06_doc92.pdf>.

ÁLVAREZ MONZONCILLO, José María y LÓPEZ VILLANUEVA, Javier (2011). Bárbaros a las puertas. La industria cinematográfica ante Internet. En E. BUSTAMANTE (Coord.), Las industrias culturales audiovisuales e Internet (pp. 67-99). Tenerife: Ideco.

AUGROS, Joël y KITSOPANIDOU, Kira (2009). L´économie du cinéma américain. Paris: Armand Collin
CINEINFORME (2007a). El cine digital en 3D, un soplo de esperanza. 810.

— (2007b). El cine en 3D, históricamente siempre a las puertas del éxito pero sin llegar a traspasarlas. 812.

— (2009). Cambio de tendencia en el mercado cinematográfico español. 821.

CNC (2008). Rapport du groupe du travail sur le modèle économique du cinéma. Recuperado de <http://www.cnc.fr>.

— (2012). Statistiques 2011. Recuperado de <http://www.cnc.fr.>

CRÉTON, Laurent (2001). Économies contemporaines du cinéma en Europe. L´improbable industria. Paris: CNRS Éditions.

CRÉTON, Laurent (2005). Économie du cinéma. Paris: Armand Collin.

FACUA (2009). Estudio comparativo sobre los precios de 158 cines en las 50 capitales de provincia españolas y las dos ciudades autónomas. Recuperado de <http://www.facua.org/es/estudio.php2ID=116>.

FOREST, Claude (2002). L´argent du cinéma. Paris: Éditions Belin.

GARCÍA SANTAMARÍA, José Vicente (2009). El futuro de la exhibición. La transformación de los complejos de cine en complejos de ocio. Telos, 78, 150-158.

GOUDINEAU, Daniel (2007). Sur les enjeux de la projection numérique. París: CNC. Recuperado de <www.cnc.fr>.
ICAA (2011). Boletín Informativo 2010. Recuperado de <www.mcu.es>.

IZQUIERDO CASTILLO, Jésica (2010). El cine digital: la distribución y exhibición españolas ante el reto tecnológico. Madrid: Ediciones Ciencias Sociales.

KLINGER, Barbara (2006). Beyond the Multiplex: Cinema, New Technologies, and the Home. London: University of California Press.

McKERNAN, Brian (2005). Digital Cinema. The Revolution in Cinematography, Postproduction and Distribution. New York: McGraw-Hill.

MANOVICH, Lev (2000). What is Digital Cinema. En P. Lunenfeld, (ed.): The Digital Dialectic: New Essays on New Media. Boston: MIT Press, pp. 172-192.

MANOVICH, Lev (2005). El lenguaje de los nuevos medios de comunicación. La imagen en la era digital. Barcelona: Paidós.

MEDIA SALLES (2011a). Statistical Year Book (2007 a 2010). Recuperado de <http://mediasalles.it/publicaz.htm>.

— (2011b). Cinema Digital: Focus on Europe. Recuperado de <http://mediasalles.it/publicaz.htm>.
MPAA (2012). 2011 Theatrical Statistics. Recuperado de <www.mpaa.org>.

NATO (2009). Reflections on the Kind of Exhibition Industry that best serves Movie Patrons, Makers and Exhibitors in the Digital Era. Recuperado de <http:www.natoline.org>.

PwC (2010). 3D Here and Now… A Goose That Lays a Golden Egg. PwC.

PRODUCCIÓN PROFESIONAL (2006). Proyección digital, ¿una realidad? Diciembre.

QUINTANA MORRAJA, Ángel (2011). Después del cine. Imagen y realidad en la era digital. Barcelona: Acantilado.

RIAMBAU, Esteve (2011). Hollywood en la era digital. Madrid: Cátedra.

SCREEN DIGEST (2006). Digital Cinema Roll-Out Begins. Screen Digest, April.

SWARTZ, Charles S. (2005). Understanding Digital Cinema: A Professional Handbook. London: Elvesier.

UK FILM COUNCIL (2009). Response for Digital Britain: The Interim Report. Recuperado de <http://industry.bfi.org.uk/media/pdf/6/9/UKFilmCouncilDBResponsefinal.pdf.2009>.

UK FILM COUNCIL (2012). Statistical Yearbooks 2005/2011. Recuperado de <http://www.bfi.org.UK/filmtvinfo/stats/BFI-Statistical-yearbook-2011.pdf>.

VOGEL, Harold (2004). La industria de la cultura y el ocio. Madrid: Fundación Autor.

WHEELER, Paul (2001): Digital Cinematography. Boston: Focal Press.