Número 16
Punts de Fuga

Digitalització de sales de cinema a España: l’oportunitat perduda d’una potència mundial en el sector de l’exhibició

José Vicente García Santamaría
Universitat Carlos III
Biografia

Publicades 2013-07-01

Paraules clau

  • Exhibició,
  • 3D,
  • multiplexes,
  • digitalització,
  • sales de cinema,
  • pantalles.
  • ...Més
    Menys

Resum

España ha estat un país pioner en l’edificació de grans complexos cinematogràfics, i de fet disposa del major nombre de multiplexes/megaplexes de la Unió Europea. Ha patit, no obstant, un apreciable  retràs en la digitalització de les seues pantalles; tal vegada una oportunitat perduda per situar-se a l’avantguarda de la UE en la digitalització de recintes cinematogràfics. El sector de l’exhibició espanyola es troba, per tant,  davant d’una sèrie encreuada, amb un dels parcs de sales més nombrosos de la UE, però al mateix temps amb uns recursos limitats per afrontar una digitalització completa dels seus recintes de cinema, pocs anys després d’haver utilitzat una immensa quantitat de diners en l’edificació i posada en marxa de moderns complexos cinematogràfics.

Referències

ACLAND, Charles (2003). Screen Traffic: Movies, Multiplexes, and Global Culture. Duke: Duke University Press.

AIMC/EGM (1999-2012). Censo de Salas de Cine. Madrid: Asociación para la Investigación de Medios de Comunicación/Estudio General de Medios.

ÁLVAREZ MONZONCILLO, José María y LÓPEZ VILLANUEVA, Javier (2006). La situación de la industria cinematográfica española: políticas públicas ante los mercados digitales. Documento de trabajo de la Fundación Alternativas. Recuperado de <http://www.falternativas.org/content/download/.../0867_02-10-06_doc92.pdf>.

ÁLVAREZ MONZONCILLO, José María y LÓPEZ VILLANUEVA, Javier (2011). Bárbaros a las puertas. La industria cinematográfica ante Internet. En E. BUSTAMANTE (Coord.), Las industrias culturales audiovisuales e Internet (pp. 67-99). Tenerife: Ideco.

AUGROS, Joël y KITSOPANIDOU, Kira (2009). L´économie du cinéma américain. Paris: Armand Collin
CINEINFORME (2007a). El cine digital en 3D, un soplo de esperanza. 810.

— (2007b). El cine en 3D, históricamente siempre a las puertas del éxito pero sin llegar a traspasarlas. 812.

— (2009). Cambio de tendencia en el mercado cinematográfico español. 821.

CNC (2008). Rapport du groupe du travail sur le modèle économique du cinéma. Recuperado de <http://www.cnc.fr>.

— (2012). Statistiques 2011. Recuperado de <http://www.cnc.fr.>

CRÉTON, Laurent (2001). Économies contemporaines du cinéma en Europe. L´improbable industria. Paris: CNRS Éditions.

CRÉTON, Laurent (2005). Économie du cinéma. Paris: Armand Collin.

FACUA (2009). Estudio comparativo sobre los precios de 158 cines en las 50 capitales de provincia españolas y las dos ciudades autónomas. Recuperado de <http://www.facua.org/es/estudio.php2ID=116>.

FOREST, Claude (2002). L´argent du cinéma. Paris: Éditions Belin.

GARCÍA SANTAMARÍA, José Vicente (2009). El futuro de la exhibición. La transformación de los complejos de cine en complejos de ocio. Telos, 78, 150-158.

GOUDINEAU, Daniel (2007). Sur les enjeux de la projection numérique. París: CNC. Recuperado de <www.cnc.fr>.
ICAA (2011). Boletín Informativo 2010. Recuperado de <www.mcu.es>.

IZQUIERDO CASTILLO, Jésica (2010). El cine digital: la distribución y exhibición españolas ante el reto tecnológico. Madrid: Ediciones Ciencias Sociales.

KLINGER, Barbara (2006). Beyond the Multiplex: Cinema, New Technologies, and the Home. London: University of California Press.

McKERNAN, Brian (2005). Digital Cinema. The Revolution in Cinematography, Postproduction and Distribution. New York: McGraw-Hill.

MANOVICH, Lev (2000). What is Digital Cinema. En P. Lunenfeld, (ed.): The Digital Dialectic: New Essays on New Media. Boston: MIT Press, pp. 172-192.

MANOVICH, Lev (2005). El lenguaje de los nuevos medios de comunicación. La imagen en la era digital. Barcelona: Paidós.

MEDIA SALLES (2011a). Statistical Year Book (2007 a 2010). Recuperado de <http://mediasalles.it/publicaz.htm>.

— (2011b). Cinema Digital: Focus on Europe. Recuperado de <http://mediasalles.it/publicaz.htm>.
MPAA (2012). 2011 Theatrical Statistics. Recuperado de <www.mpaa.org>.

NATO (2009). Reflections on the Kind of Exhibition Industry that best serves Movie Patrons, Makers and Exhibitors in the Digital Era. Recuperado de <http:www.natoline.org>.

PwC (2010). 3D Here and Now… A Goose That Lays a Golden Egg. PwC.

PRODUCCIÓN PROFESIONAL (2006). Proyección digital, ¿una realidad? Diciembre.

QUINTANA MORRAJA, Ángel (2011). Después del cine. Imagen y realidad en la era digital. Barcelona: Acantilado.

RIAMBAU, Esteve (2011). Hollywood en la era digital. Madrid: Cátedra.

SCREEN DIGEST (2006). Digital Cinema Roll-Out Begins. Screen Digest, April.

SWARTZ, Charles S. (2005). Understanding Digital Cinema: A Professional Handbook. London: Elvesier.

UK FILM COUNCIL (2009). Response for Digital Britain: The Interim Report. Recuperado de <http://industry.bfi.org.uk/media/pdf/6/9/UKFilmCouncilDBResponsefinal.pdf.2009>.

UK FILM COUNCIL (2012). Statistical Yearbooks 2005/2011. Recuperado de <http://www.bfi.org.UK/filmtvinfo/stats/BFI-Statistical-yearbook-2011.pdf>.

VOGEL, Harold (2004). La industria de la cultura y el ocio. Madrid: Fundación Autor.

WHEELER, Paul (2001): Digital Cinematography. Boston: Focal Press.