Issue 21
Notebook

First World War at EFG1914 Project

Mónica Barrientos Bueno
Universidad de Sevilla
Bio

Published 2016-01-01

Keywords

  • Movie Poster,
  • First World War,
  • Imaginary War,
  • CPI,
  • Public Information Committee,
  • Pacifist Film,
  • Pro-government Cinema.
  • ...More
    Less

Abstract

The First World War was a war of images. Its first century has given several projects to approach citizens of 21st century to them. Because of its magnitude EFG1914 stands out, an initiative by European Film Gateway to digitize audiovisual documents related to the war. The virtual exhibition has been the start point to be closer to over seven hundred hours in moving pictures, which explore many aspects of the Great War; from this huge group has been chosen the most relevant films shot at the front, others with propaganda purpose, anti-war concept, about technical innovation and the suffering in the war. The proposed journey doesn´t expect to be exhaustive but giving a caleidoscopic view of the preserved war film production, thoroughly unknown, and characteristic of the different ideologies that inspired them.

References

Alovisio, Silvio, Mazzei, Luca (2015). Dream Little Boy, Dream of War! Children, Dreams, and Imaginary War Scenery in Italian Fiction Cinema of WWI. En VV. AA., La Gran Guerra 1914-1918. La primera guerra de les imatges. Preactas 10è Seminari Internacional sobre les antecedents i orígens del cinema (pp. 47-55). Girona: Fundació Museu del Cinema – Col·lecció Tomàs Mallol, Ajuntament de Girona.
Amy de la Bréteque, François (2015). Destructions, ruines et reconstruction dans la France du Nord en 1919. Deux films du Service Photographique et Cinématographique des Armées (SPCA). En VV. AA., La Gran Guerra 1914-1918. La primera guerra de les imatges. Preactas 10è Seminari Internacional sobre les antecedents i orígens del cinema (pp. 3-11). Girona: Fundació Museu del Cinema – Col·lecció Tomàs Mallol, Ajuntament de Girona.
Chatterjee, Ranita (2015). On His Majesty´s Service: Film, Propaganda and ‘The Great War’ in Colonial India. En La Gran Guerra 1914-1918. La primera guerra de les imatges. Preactas 10è Seminari Internacional sobre les antecedents i orígens del cinema (pp. 12-15). Girona: Fundació Museu del Cinema – Col·lecció Tomàs Mallol, Ajuntament de Girona.
EFG1914. Virtual Exhibition. Recuperado de <http://exhibition.europeanfilmgateway.eu/efg1914/welcome> [10/02/2015].
Faccioli, Alessandro (2015). Italian Compilation Films about World War I. En VV. AA., La Gran Guerra 1914-1918. La primera guerra de les imatges. Preactas 10è Seminari Internacional sobre les antecedents i orígens del cinema (pp. 42-46). Girona: Fundació Museu del Cinema – Col·lecció Tomàs Mallol, Ajuntament de Girona.
Guerra, Amparo, Tajahuerce, Isabel (1995). La I Guerra Mundial: belicismo, pacifismo y antimilitarismo en el cine norteamericano. En M. A. Paz y J. Montero (coords.), Historia y cine. Realidad, ficción y propaganda (pp. 47-67). Madrid: Editorial Complutense.
Hertl, Kerstin (2013). EFG1914. European Film Gateway. Gli archivi cinematografici europei e la digitalizzazione dei film della Prima Guerra Mondiale. European Film Archives Digitise Films On The First World War. En Il Cinema Ritrovato. XXVII Edizione (pp. 287-288). Bologna: Cineteca di Bologna. Recuperado de <http://www.cinetecadibologna.it/files/festival/CinemaRitrovato/2013/catalogopezzi/CR13_Catalogo.pdf>
Lasswell, Harold D. (1971). Propaganda Technique in World War I. Cambridge: M.I.T. Press.
Lorente, José Ignacio (2015). El fuego inextinguible. El cine y la Gran Guerra. Semiosfera, 3, 122-152.
Nepoti, Roberto (1998). Tradición documental y cine de propaganda. En J. Talens y S. Zunzunegui (coords.), Historia General del Cine. Volumen III.  Europa 1908-1918 (pp. 213-242). Madrid: Cátedra.
Paz, María Antonia, Montero, Julio (2002). El cine informativo 1895-1945. Creando la realidad. Barcelona: Ariel.
Pitassio, Francesco (2014). Shell Shock Cinema: A Discussion with Anton Kaes. NECSUS - European Journal of Media Studies, 3(2), 177-188.
Quintana, Ángel (2012). Las actualidades como campo de relación entre cine y realidad. En A. Quintana y J. Pons (eds.), La construcció de l´actualitat en el cinema dels orígens. 8è Seminari sobre els antecedents i orígens del cinema (pp. 29-34). Girona: Fundació Museu del Cinema – Col·lecció Tomàs Mallol, Ajuntament de Girona.
Tranche, Rafael R. (2012). Atracción, actualidad y noticiarios: la información como espectáculo. En A. Quintana y J. Pons (eds.), La construcció de l´actualitat en el cinema dels orígens. 8è Seminari sobre els antecedents i orígens del cinema (pp. 37-49). Girona: Fundació Museu del Cinema – Col·lecció Tomàs Mallol, Ajuntament de Girona.
Welter, Julia (2014). Wolfgang Filzinger, war front cameraman. NECSUS. European Journal of Media Studies, Autumm. Recuperado de <http://www.necsus-ejms.org/wolfgang-filzinger-war-front-cameraman/>