Número 16
Quadern

Fidelitat i traïció: la intermedialitat entre novel•la gràfica i cinema

Ignacio Palau
Universitat Politècnica de València
Biografia
Eugenia Rojo
Universitat de València
Biografia

Publicades 2013-07-01

Paraules clau

  • Novel•la gràfica,
  • còmic,
  • adaptació cinematogràfica,
  • intermedialitat,
  • intertextualitat,
  • paratextualitat,
  • mitjans de comunicació de masses.
  • ...Més
    Menys

Resum

En els últims deu anys s’han produït nombroses adaptacions cinematogràfiques de novel·les gràfiques. Des del seu sorgiment, cap a mitjans de la dècada dels vuitanta del segle passat, aquestes s’han  rebut com  un format privilegiat i prestigiós davant dels còmics, considerats generalment formes de literatura juvenil. Existeixen diferents formes d’abordar l’encontre entre els mitjans i la definició de novel·la gràfica constitueix ja per si mateixa una qüestió polèmica. Algunes adaptacions sols recorren a la novel·la gràfica com una font per a l’elaboració de guions. Altres representen autèntics exercicis estètics i narratius que pretenen ser fidels a l’obra de la qual parteixen. Així, de la juxtaposició de dos mitjans sorgeixen noves formes d’expressió a que es troben entre els diferents àmbits, les fronteres de les quals, en ocasions, resulten difícils d’establir i que, al final acaben  havent de rendir comptes a les exigències del mercat.

Referències

ALARCÓN, Tonio L. (2011). Superhéroes. Del cómic al cine. Madrid: Calamar.

APERLO, Peter (2009). Watchmen. El libro de la película. Barcelona: Norma.

BAUDRILLARD, Jean (1987). Cultura y simulacro. Barcelona: Kairós.

COSTANDINIDES, Costas (2010). From Film Adaptation to Post-Celluloid Adaptation: Rethinking the Transition of Popular Narratives and Characters Across Old and New Media. Nueva York: Continuum.

DI LIDDO, Annalisa (2009). Alan Moore: Comics as Performance, Fiction as Scapel. Jackson: University Press of Mississippi.

ECO, Umberto (1973). Apocalípticos e integrados ante la cultura de masas. Barcelona: Lumen.

EISNER, Will (2006). A Contract with God and Other Tenement Stories. Nueva York: W. W. Norton & Company.

GARCÍA, Santiago (2010). La novela gráfica. Bilbao: Astiberri.

HERNANDO, David (2005). En primera persona. Frank Miller. Palma de Mallorca: Dolmen.

MILLAR, Mark (g), JONES, J. G. (di), y MOUNTS (c), Paul. 2008. Wanted: Se busca. Barcelona: Norma. Originalmente publicada por entregas en: Wanted #1-6. Top Cow Comics (2003-2005).

MILLER, Frank (di. y g.), JANSON, Klaus (e) y VARLEY, Lynn (c) (2007). Batman: El regreso del Caballero Oscuro. Barcelona: Planeta DeAgostini.

MILLER, Frank (2005). Sin City #1-7. Barcelona: Norma.
MOORE, Alan (g) y GIBBONS, Dave (di) y HIGGINS, John (c). 2009. Watchmen. Barcelona: Planeta DeAgostini.

MORRISON, Grant (2012). Supergods. Héroes, mitos e historias del cómic. Madrid: Turner.

PRINCE, Stephen (2000). The Aesthetic of Slow-Motion Violence in the Films of Sam Peckinpah. En S. Prince (ed), Screening Violence (pp.175-203). New Brunswick: Rutgers University Press.

SABIN, Roger (2008). Comics, Comix and Graphic Novels. Londres: Phaidon.

SÁNCHEZ NORIEGA, José Luis (2000). De la literatura al cine. Barcelona: Paidós.

SPIEGELMAN, Art (2007). Maus. Barcelona: Mondadori.