Número 8
Punts de Fuga

Noves formes d'explicar. Troballes expressius i narratius a La guerra.

Violeta Martín Núñez
Projectem Comunicació
Biografia

Publicades 2009-07-01

Paraules clau

  • deconstrucció del relat,
  • al•legat antibèl•lic,
  • elements genèrics,
  • marques enunciatives,
  • mecanismes d'identificació,
  • recursos expressius i narratius,
  • plànols en negre,
  • veu over,
  • mirada distanciada
  • ...Més
    Menys

Resum

L'article sorgeix d'una anàlisi en profunditat del curtmetratge La guerra (Luiso Berdejo i Jorge C. Dorado, 2005), i se centra en com el film fa servir diversos recursos expressius i narratius per posar en qüestió el relat cinematogràfic clàssic. Es presta especial atenció a l'obertura i tancament de la narració, així com a la representació d'espais i personatges. S'examina el paper que compleix la misteriosa veu femenina de la narradora i es desgrana la moralitat de la història, que es constitueix com un al·legat antibèl·lic que pren prestats elements del thriller i del cinema de terror.

Referències

AUMONT, Jacques, MARIE, Michel. 2002. Análisis del filme. Paidós. Barcelona.

BURCH, Noël. 1999. El tragaluz del infinito. Cátedra. Madrid.

CARMONA, Ramón. 1996. Cómo se comenta un texto fílmico. Cátedra. Madrid.

GAUDREAULT, André, JOST, François. 2001. El relato cinematográfico. Paidós. Barcelona.

MARZAL FELICI, Javier y GÓMEZ TARÍN, Francisco Javier. 2007. «Interpretar un filme. Reflexiones en torno a las metodologías de análisis del texto fílmico para la formulación de una propuesta de trabajo», en MARZAL FELICI, Javier y GÓMEZ TARÍN, Francisco Javier (eds.). 2007. Metodologías de análisis del filme. Edipo. Madrid.

McCLENNEN, Sophia A. Diccionario de conceptos críticos para el estudio del cine. «http://www.personal.psu.edu/users/s/a/sam50/
cinergia/conceptos.htm».