Issue 20
Vanishing Points

Women and labor idyll in Manuel Romero’s films and their reception under early Francoism

Emeterio Diez Puertas
Universidad Camilo José Cela
Bio

Published 2015-07-01

Keywords

  • Idyllic Chronotopes,
  • Genre Identity,
  • Argentine Cinema,
  • Franco’s regime.

Abstract

The article studies, from the theory of chronotope, the reception in Spain of a series of films by the director Manuel Romero, who filmed between 1938 and 1947. The article seeks to demonstrate that the Argentine director considers it impossible for women the conquest to the labour idyll, or Romero believe that their achievement is secondary to the love idyll. Despite this pre-Peronist content, the Franco regime is not always identified with those movies. Some films are considered too radical.

References

<p>Aisemberg, Alicia (2005). Prácticas de cruce en las obras de Manuel Romero: tango, teatro, cine y deporte. <em>Cuadernos de Cine Argentino</em>, 6, 10-33. <br />
Bajtín, Mijaíl (1989). <em>Teoría y estética de la novela</em>. Madrid: Taurus.<br />
Benardi, Mario (2006). <em>La vida imaginada. Vida cotidiana y cine argentino 1933-1970</em>. Buenos Aires: El Jilguero.<br />
Calvagno, Joaquín (2010). El primer cine industrial y las masas en Argentina: la sección <em>Cinematografía</em> del semanario <em>CGT</em> (1934-1943). <em>A contracorriente</em>, 7 (3), 38-81.<br />
Del Valle, Teresa (1999). Procesos de la memoria: cronotopos genéricos<em>. Antropología hoy: teorías, técnicas y tácticas</em>, 19, 211-225.<br />
Di Núbila, Domingo (1959). <em>Historia del cine argentino</em>. Buenos Aires: Cruz de Malta.<br />
Diez Puertas, Emeterio (2012). Las negociaciones para el acuerdo cinematográfico entre Argentina y España de 1948. <em>Secuencias</em>, 35, 59-83. <br />
— (2014). Identidad de género y cronotopo: el idilio familiar en el cine de Francisco Mugica y su recepción en la España de los años cuarenta. <em>Anales de la literatura española contemporánea</em>, ALEC, 39 (2), 397-416.<br />
Donatello, Luis Miguel (1997). Manuel Romero y el peronismo. Una lectura a través de <em>Gente Bien</em>. En F. Mallimacci e I. Marrone (eds.). <em>Cine e imaginario social </em>(pp. 93-108). Buenos Aires: Ediciones del CBC.<br />
Folguera Crepos, Pilar (1997). El franquismo. El retorno a la esfera privada (1939-1975). En E. Garrido (ed.). <em>Historia de las mujeres en España</em>. Madrid: Síntesis.<br />
Gené, Marcela (2004). <em>Un mundo feliz. La representación de los trabajadores durante el primer peronismo</em> (1946-1955). Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.<br />
Girbal-Blacha, Noemi M. (2006). Nacimos para construir hogares. No para la calle. La mujer en la Argentina peronista (1946-1955). Continuidades y cambios. <em>Secuencia</em>, 65, 91-112.<br />
Insaurralde, Andrés (1994). <em>Manuel Romero</em>. Buenos Aires: INC.<br />
Kriger, Clara (2009). <em>Cine y peronismo</em>. Buenos Aires: Siglo xxi.<br />
Lobato, Mirta Zaida (2005).&nbsp;<em>Historia de las trabajadoras en la Argentina&nbsp;(1869-1960)</em>. Buenos Aires: Edhasa.<br />
Manrupe, Raúl y Portela, María Alejandra (1995). <em>Un diccionario de films argentinos</em>. Buenos Aires: Corregidor.<br />
Manzano, Valeria (2001). Trabajadoras en la pantalla. Representaciones de las trabajadoras en el cine argentino, 1938-1942. <em>La ventana</em>, 14, 267-287.<br />
Richmond, Kathleen (2004). <em>Las mujeres en el fascismo español. La Sección Femenina de la Falange, 1934-1959</em>. Madrid: Alianza.<br />
Roca i Girona, Jordi (2003). Esposa y madre a la vez. Construcción y negociación del modelo ideal de mujer bajo el (primer) franquismo. En G. Nielfa Cristóbal (ed.). <em>Mujeres y hombres en la España franquista: Sociedad, economía, política, cultura</em>. Madrid: Editorial Complutense. <br />
Rocchi, Fernando (2000). Concentración de capital, concentración de mujeres. Industria y trabajo femenino en Buenos Aires, 1890-1930. <em>Historia de las mujeres en la Argentina</em>. <em>Siglo xx</em>. Buenos Aires: Taurus.<br />
Rodríguez-Virgili, Jordi; Sádaba, Teresa y lópez-hermida, Alberto (2010). La ficción audiovisual como nuevo escenario para la Comunicación Política. <em>Cuadernos de Información y Comunicación</em>, 5, 35-55. <br />
Sánchez, Silvia (2005). El cine de Manuel Romero: la textualización del fantasma. En A. L. Lusnich (ed.). <em>Civilización y barbarie en el cine argentino y latinoamericano</em> (pp. 43-60). Buenos Aire: Biblos.</p>