Número 16
Quadern

Dibuixar en la pantalla. Autoria i narració en les primeres adaptacions cinematogràfiques del còmic nord-americà

Manuel de la Fuente
Biografia

Publicades 2013-07-01

Paraules clau

  • Còmic,
  • cinema d’animació,
  • Winsor McCay,
  • George Herriman,
  • E. C. Segar,
  • Little Nemo,
  • Krazy Kat,
  • Popeye,
  • Comics Code,
  • Código Hays
  • ...Més
    Menys

Resum

La història del còmic i del cinema d’animació van unides des de que, a principis del segle XX, els propis dibuixants van començar a adaptar les seues creacions en pel·lícules d’animació. Tal és el cas de Winsor McCay, que  va reivindicar la seua autoria en l’adaptació de Little Nemo. No obstant això, la progressiva professionalització de la indústria del cinema va derivar en l’esborrament de l’autoria dels dibuixants i en la infantilització del cinema d’animació. Açò es pot comprovar en l’adaptació de Krazy Kat i de Popeye, que institucionalitzaren una relació que ha quedat durant dècades: la consideració que les pel·lícules d’animació han d’anar dirigides al públic infantil.

Referències

BERGER, Arthur Asa (1978). Taking Comics Seriously. The Wilson Quarterly, 2 (3), 95-101.

BORDAT, Francis (1987). Le code Hays. L’autocensure du cinema américain. Vingtième Siècle. Revue d’histoire, 15, 3-16.

BURCH, Noël (1987). El tragaluz del infinito. Madrid: Cátedra.

DE LA FUENTE SOLER, Manuel y UREÑA SALCEDO, Juan Antonio (2006). Las entidades de gestión de los derechos de propiedad intelectual: la necesidad de una revisión general del sistema. En A. BOIX PALOP y G. LÓPEZ GARCÍA (eds.), La autoría en la era digital: industria cultural y medios de comunicación (pp. 131-166). Valencia: Tirant Lo Blanch.

DIAL, Donna (2000). Cartoons in Paradise: How the Fleischer Brothers Moved to Miami and Lost Their Studio. The Florida Historical Quarterly, 78 (3), 309-330.

EDELSTEIN, Sari (2007). Charlotte Perkins Gilman and the Yellow Newspaper. Legacy, 24 (1), 72-92.

EGGENER, Keith L. (1993). «An Amusing Lak of Logic»: Surrealism and Popular Entertainment. American Art, 7 (4), 30-45.

FELL, John L. (1971). Mr. Griffith, Meet Winsor McCay. Journal of the University Film Association, 23 (3), 74-87.

HOFFER, Tom W. (1976). From Comic Strips to Animation: Some Perspective on Winsor McCay. Journal of the University Film Association, 28 (2), 23-32.

LOPES, Paul (2006). Culture and Stigma: Popular Culture and the Case of Comic Books. Sociological Forum, 21 (3), 387-414.

NYBERG, Amy Kiste (1998). Seal of Approval. The History of the Comics Code. Jackson: University Press of Mississippi.

ORVELL, Miles (1992). Writing Posthistorically: Krazy Kat, Maus, and the Contemporary Fiction Cartoon. American Literary History, 4 (1), 110-128.

ROBB, Jenny E. (2007). From the Periodical Archives: Winsor McCay, George Randolph Chester, and the Tale of the Jungle Imps. American Periodicals, 17 (2), 245-259.

SELF, Robert (1985). Robert Altman and the Theory of Authorship. Cinema Journal, 25 (1), 3-11.

SIKOV, Ed (2000). Billy Wilder. Vida y época de un cineasta. Barcelona: Tusquets.

SMITH, Conrad (1977). The Early History of Animation: Saturday Morning TV Discovers 1915. Journal of the University Film Association, 29 (3), 23-30.

SMOODIN, Eric (1992). Cartoon and Comic Classicism: High-Art Histories of Lowbrow Culture. American Literary History, 4 (1), 129-140.

TRABADO, José Manuel (2012). Antes de la novela gráfica. Clásicos del cómic en la prensa norteamericana. Madrid: Cátedra.