Número 18
Quadern

Las imatges supervivents de Quentin Tarantino

Àngel Quintana
Universitat de Girona
Biografia

Publicades 2014-01-01

Paraules clau

  • Reciclatge,
  • reescriptura,
  • imatge supervivent,
  • reinvenció,
  • Quentin Tarantino,
  • Didi-Huberman.
  • ...Més
    Menys

Resum

Les pel·lícules de Quentin Tarantino s’han caracteritzat per formular múltiples jocs de reciclatge, d’homenatge i de paròdia cap a fórmules del passat. Aquesta idea l’ha convertit, per a alguns crítics, en un paradigma postmodern que sols concebeix la realitat a partir de l’amalgama de les imatges que la composen. L’article analitza la intertextualitat en el cinema de Tarantino segons la idea de la imatge supervivent de Didi-Huberman. Partim de la base que en la seua filmografia rescata allò anacrònic per a ressuscitar-ho, fer-ho reviure en el present. L’obra de Tarantino és com un gran depòsit d’imatges diverses que conviuen entre elles, establint noves formes de diàleg que tenen per objectiu la recuperació d’una certa dimensió ètica en els gestos dels personatges. En els últims anys, aquesta perspectiva ètica ha desembocat en un desig de reinvenció i de reescriptura de la pròpia història des de els paràmetres propis de la ficció, com si a partir de la existència d’un món d’imatges supervivents fora possible visualitzar el món més obscur de la barbàrie, detectar la presència del mal i traure a la llum allò més obscé que ha estat silenciat.

Referències

Amiel, Vincent, y Couté, Pascal (2003). Formes et obsessions du cinéma américain contemporain. Paris: Klincksieck.

Aumont, Jacques (2007). Moderne? Comment le cinéma est devenu le plus singulier des arts. París: Cahiers du cinéma.

Bonitzer, Pascal (1995). De la distraction. Trafic, 13.

Booker, M. Keith (2007). Postmodern Hollywood: What’s New in Film and Why It Makes Us Feel So Strange. Westport: Praeger Publisher.

de Vicenti, Giorgio (1993). Il concetto di modernità nel cinema. Parma: Patriche Editrice.

Delgado, Francisco; Payán, Miguel Juan y Uceda, Jacinto (1995). Quentin Tarantino. Madrid: Ediciones J. C.

Didi-Huberman, Georges (2002). L’image survivante: Histoire de l’art en temps des fantômes selon Aby Warburg. Paris: Editions du Minuit.

Guarner, José Luis (1993). Muerte y transfiguración. Historia del cine americano (1961-1992). Barcelona: Laertes.

Jameson, Fredric (1991). Postmodernism, Or, the Cultural Logic of Late Capitalism. Durham: Duke University Press.
la Polla, Franco (2000) (ed.). The Body Vanishes. La crisi dell’identità e del soggeto nel cinema americano contemporaneo. Turín: Lindau.

Losilla, Carlos (2007). Tarantino historiador. Cahiers du Cinéma-España, 3.

Lyotard, Jean-François (1979). La condition postmoderne. Paris: Editions du Minuit.

Rancière, Jacques (1992). Les noms de l’Histoire. Essai de poétique du savoir. Paris: Seuil.

—(1998). L’historicité du cinéma. En A. de Baecque y C. Delage (eds.), De l’histoire au cinéma. Paris: Editions Complexe.

Revault d’Allonnes, Fabrice (1994). Pour le cinéma moderne. Du lien de l’Art au Monde: petit traité à l’usage de ceux qui ont perdu tout repère. Bruselas: Yellow Now.

Vieillescazes, Nicolas (2013). Recommencer. En VV. AA. (eds.) Quentin Tarantino. Un cinéma déchaîné. Paris: Capricci.