Issue 36
Notebook

Maidservants and middle-class señoritas in pre-developmentalist Madrid: Saura and Patino at the Instituto de Investigaciones y Experiencias Cinematográficas

José Luis Castro de Paz
Bio
Asier Aranzubia Cob
Bio

Published 2023-07-31

Keywords

  • IIEC-EOC,
  • Madrid,
  • La tarde de domingo,
  • Tarde de domingo,
  • Basilio Martín Patino,
  • Carlos Saura,
  • Pre-developmentalist Spain
  • ...More
    Less

Abstract

The film production of the Spanish film schools Instituto de Investigaciones y Experiencias Cinematográficas (IIEC) and its successor, Escuela Oficial de Cinematografía (EOC), offers some excellent material, both in quantitative and qualitative terms, for studying how Spanish cinema during the years of the Franco regime depicted the city of Madrid. This article proposes an initial approach to an object of study (the relationship between Madrid and IIEC-EOC) based on a detailed analysis of two medium-length films produced by this institution, which should necessarily be the subject of future research. The similarities between La tarde del domingo (Carlos Saura, 1957) and Tarde de domingo (Basilio Martín Patino, 1960) are not limited to their title and premise, but also extend to the role played by the city in both films. In both stories, Madrid is a hostile space that functions as a projection of the anguish of the two protagonists. But while in Saura’s film the threat of the city is embodied physically (the stifling tram, the lights in the shop windows, the frenetic city bustle, etc.), in Patino’s production the city is primordially an accumulation of sensations, an experience more mental than real. 

References

  1. Aranzubia, A., Castro de Paz, J. L. (2010). Desmontando el discurso televisivo: Luciano (Claudio Guerín Hill, 1964-65). Zer. Revista de Estudios de Comunicación, 15 (29), 13-30.
  2. Aranzubia, A. (2021). Cineasta a la vista. Berlanga en el IIEC. En J.L. Castro de Paz y S. Zunzunegui (eds.), Furia española. Vida, obra, opiniones y milagros de Luis García Berlanga (1921-2010), cineasta. Volumen I. El hombre y su obra (pp. 147-181). Valencia: Filmoteca Valenciana IVAC/Filmoteca Española.
  3. Aranzubia A., Aguilar S., Castro de Paz, J. L. (2022). El cine fantástico de la Escuela Oficial de Cinematografía. Matheson, Bradbury y Sheckley en Monte Esquinza. Arte, Individuo y Sociedad, 34(4), 1335-1351. https://doi.org/10.5209/aris.78592
  4. Berthier, N. (2017). Carlos Saura años cincuenta: en el principio era la fotografía. Atlante. Revue d’Études Romanes, (7), pp. 355-387.
  5. Deltell, L., García Sahagún, M. (2020). Escenarios de un remordimiento. Ciudad Universitaria y Guerra Civil en Muerte de un ciclista (Juan Antonio Bardem, 1955). Historia y comunicación social 25(2), 355-367. https://doi.org/10.5209/hics.72268
  6. Gorbman, C. (2007). Auteur Music. En D. Goldmark, K. Lawrence y R. Leppert (eds.), Beyond the Soundtrack Representing Music in Cinema (pp. 149-162). Berkeley: University of California Press.
  7. Pérez, L. (2016). Paseo por una guerra antigua (Juan Antonio Bardem, 1948-49): una contramemoria de la Guerra Civil. Área Abierta, 16(2), 41-53. https://doi.org/10.5209/rev_ARAB.2016.v16.n2.52065
  8. Pérez Millán, J. A. (2002). La memoria de los sentimientos. Valladolid: Semana Internacional de Cine de Valladolid.
  9. Sánchez Vidal, A. (1998). El cine de Carlos Saura. Zaragoza: Caja de ahorros de la Inmaculada.
  10. Vernon, K. M. (2021). Carlos Saura, ‘autor acústico’. En N. Berthier y M. Bloch-Robin (eds.), Carlos Saura o el arte de heredar (pp. 313-331). Valencia: Shangrila.
  11. Santesmases, M. (2021). Los inicios de Carlos Saura. Dos conversaciones. Getafe: TECMERIN/CRIMIC/Instituto del Cine.
  12. Wierzbicki, James (ed.) (2012). Music, Son and Filmmakers: Sonic Style in Cinema (pp. I-XV). New York: Routledge.
  13. Zunzunegui, S. (2005). Duende y misterio de Cesáreo González. En J.L. Castro de Paz y J. Cerdán (eds.), Suevia Films-Cesáreo González (pp. 155-195). A Coruña: Centro Galego de Artes da Imaxe.